July 6, 2009

Interview Penolong Pegawai Tadbir N27

Assalamualaikum Warahmatuallahi Wabarakatuh...
Pada tarikh 6hb Julai 2009, aku dikhendaki berada di bangunan SPA untuk di di temuduga untuk jawatan Penolong Pegawai Tadbir N27.
Cara-cara aku menduduki temuduga tersebut, pertama sekali aku akan memastikan bahawa penampilan aku supaya dilihat segak. Banyak aspek yg perlu diambil kira jika hendak di temuduga. Antaranya adalah berikut:

  1. Long sleeve dan seluar hitam
  2. kasut mestilah hitam
  3. Digalakkan memakai blazzer
  4. Rambut mestilah kemas (ini duit aku habis RM 10)
  5. Jika bercambang make sure ia dicukur dengan kemas (time 2 aku suruh tukang gunting rambut tlg cukurkan)
memanglah time 2 aku merasa gugup tetapi cuba letakkan kegugupan serta rasa tidak btul itu di belakang, make sure our self confidence tidak terlalu tinggi atau terlalu rendah. Kalau tinggi sangat overqualified pulak, terlampau rendah pula susah jadinya.
then make sure semua sijil di susun dan yg paling penting sekali adalah memastikan semua ada. masa time aku 2 sijil SPM aku tidak ada dan itu perkara yg paling bodoh (stupidesssss) and aku akan memastikan pada lain kali aku menduduki temuduga, aku akan make sure kan sume ada.
Them time 2 soalan yg disoal adalah:

  1. Isu semasa iaitu pasal Influenza atau Swine Flue atau selsema babi (time ni nasib aku baca sikit hehe). Puan itu soal berapakah kes terbaru yg telah di update. time 2 aku jawab kes terbaru berlaku di Johor iaitu kes budak pempuan yg baru balik dari Melbourne Australia. Habis semua keluarga yg menjemput dan pemandu teksi pun kena di kuarantin..yang paling menyedihkan 2 pemandu teksi x dapat duit makan selam seminggu.
  2. Mereka juga soal juga tentang deskripsi tugas PPT ini. Aku terdiam jap dan jawab pny berterabur. Sebenarnya kerja PPT merangkumi 4 aspek utama iaitu POLC (planning, organizing, controlling and leading). Aku cerita la mengatakan ini adlah perkara asas dalam mentadbir sesebuah organisasi. cerita2 la dan berikan sedikit contoh, time 2 aku beri contoh dalam merancang atau event management. tugas2 PPT ini adalah utuk membantu pegawai atau bos atasan dalam mengurus satu aturcara atau event yg ign dilaksanakan. contoh paling terdekat ialah dalam mengurus mesyuarat. Aku pun bingung macam mana nak jawab dan nasib baikla aku pernah kerja kat admin assistant, tahula sikit2 macam mana nak mengurus mesyuarat. Akan tetapi setelah menjawab aku hanya ditegur sebab tertinggal salahs atu point dalam proses mengurus mesyuarat.
  3. Kemudian last sekali aku di soal dalam bahasa Ingggeris tentang best traits aku. Soalannya seperti What is your best traits? Jawapannya senang sahaja cuma masih lagi tergagup gugup time nak bercakap.
So ini adalah soalan-soalan yang disoal kepada aku, mungkin ada lagi soalan alin yang akan disoal yang penting kita mesti berusaha dalam mencari info-info lain. Info yg paling penting ialah isu semasa, latar belakang kerajaan dan sebagainya.


Link:  Keputusan PPT N27

29 comments:

Anonymous said...

salam,
iii mcmne ur interview...dah semak jawapan x....
hmmm syA pon actually interview same with u just 4july i think...

n the result i must attent second interview...lemau rasanyeeee

hw about u bro..

Fai said...

ok je xdapat sebab ada degree.

kamu try la elok2

hanz said...

betul u x dpt sebab ada degree....

u kan ada diploma. malah memenuhi syarat min PPT...

Fai said...

nthala baru2 ni dapat lagi panggilan interview..
dgr2 JPA ada problem..i2 sebab dia panggil balik

Anonymous said...

yeke awk..sy pun kena panggil semula sy punye 12/11 nie...

Fai said...

ooo kamu dapat 12/11 ker..gud luck..hari khamis la kan?
Sya dapat 3/12 di SPA putrajaya.

nonie said...

tuela korang pun gud luck...semua yek...sy intebiu kat ipoh..amek mc nak g intebiu...huhuhuh

Anonymous said...

ha'a sy dpt 12/11 gud luck utk kamu juga...sy kat ipoh intebiu nyer..khamis nie..huhuh

Anonymous said...

dulu... awak ada tulis ke dlm resume ada degree dan masukkan degree cert dlm fail? penemuduga ada tanya ke awak ada degree....

apa lagi soalan2 selain diatas yg awak kena.... kongsi la.... tqvm....

Fai said...

ada la juga..psl bidang kerja ppt dan kerja PTD..isu semasa..hari itu ada pasal H1N1..
resume 2 ada juga masuk kan degree serta cert..itulah ajer..
yg lain berserah..k
kena baca sikit benda lain..mgkn bajet.

Anonymous said...

salam...

saya bagi komen nih sbb sy bru je selesai interview utk post nih pg td. uwaaa... yg xbestnya, sy jadi org ke-2 yang disoal. sakit hati + rase down sbb dia banyak tanya soalan2 "killer" pepagi. antaranya :-

1/ kenapa awk apply N27 bukan E27?
2/ ape beza HND dgn OND?
3/ ape disiplin yg ketara antara swasta dan kerajaan?
4/ ape perbezaan air asia dgn MARA? tolong jelaskan...
5/ kenapa awak rase awak layak utk jawatan ini?
6/ ape kelebihan yg awk ada untuk membezakan awak dgn pemohon yg ada di luar sane?

pergh.. nmpk mudah, tp ble dah duk dalam tu...xpikir yg logik dah.

Akhir kate..interview td sy boleh huraikan "STUPIDO BASTERADO!!! "

Fairus said...

sabarla..saya soalan senang pun, jawab dengan baik..xpulak dia panggil..nak buat macam mana kan..
cuba la lain kali

cicadaperisha said...

sya pun interview date sama awak jugak.....tp saya da dapat..next month kena induksi dekat INTAN Kuala ketil...

Gud Luck for the next interview

cicadaperisha said...

sya pun interview date sama awak jugak.....tp saya da dapat..next month kena induksi dekat INTAN Kuala ketil...

Gud Luck for the next interview

Fairus said...

alright, tahniah..

iza said...

salam.. maaf ganggu, ada sesiapa yg bleh tlg tak? sy dpat interview utk jwtan penolong pegawai tadbir n27 pda 17/6/11 ni. utk makluman, sy skrg sdg praktikal utk level degree yg mana date last sy 19/6/11 nnti. so, mcm mana yerk?? kalau diorg tnya, sy kerja apa? kalau sy bgtau sy sdg praktikal utk degree, diorg bg tak peluang utk jwtan nie?? sbb sy mungkin akan konvo bln10 thun 2011 jgk, insyallah...

FairusPadzil said...

Thanks for the comment.

Pada pendapat saya la better awak tidak payah beritahu yang awak ada degree sbb awak tidak ada sijil itu.
awak cuba jawab sebaik mungkin.pastikan awak sampai di sana awal2 sbb orang yang pertama dan kedua ini senang.mood penemubual ini baik time pagi.
wish you luck and all the best..

nur azimah said...

salam, saya nak tnye, saya ni fresh graduate for degree, n dapat offer interview PPT n 27.1 jun ni date interview kat johor, kalo die tnye kenapa x mohon jawatan degree saya nak jawab ape ekh?

FairusPadzil said...

kalo die tnye kenapa x mohon jawatan degree??
saya akan jawab " Saya amat bersetuju jika permohonan jawatan itu mestilah bersama-sama dengan kelayakan akademik. Akan tetapi saya berpendapat bahawa jawatan ini adalah peluang yang amat baik bagi saya dan sememangnya saya berminat dengan jawatan ini, kalau tidak kenapa saya memohon untuk jawatan ini."

lepas itu cakaplah komitmen awak untuk bekerja untuk post ini.

kalau dia tanya, jikalau awak hendak berhenti pergi ke post N41 dan menyusahkan kerja dia untuk mencari pekerja lain.
awak cakap jer, kita manusia sentiasa mencari peluang untuk menjadi yang terbaik, jadi saya rasa tidak salah untuk saya dan saya ada hak untuk mengambil peluang tersebut.

dalam keadaan ini penemubual hendak tengok komitmen awak dan hendak tengok sama ada awak ni putus asa atau tidak.

Okie, gud luck miss..all the best

dil said...

salam....saya ingin bertya lahhh apakah beza HND dengan OND...puas saya google..harap kalo ada sesapa tau bleh share ilmu skit ...tq wasalam

FairusPadzil said...

Soalan ini susah gak.
ini yg saya dapat faham melalui carian google.
Higher National Diploma - ijazah yang diberikan untuk latihan vokasional yang mempersiapkan pelajar untuk menceburi dalam bidang tertentu, pelajar yang baik akan maju ke program yang mengarah ke gelaran.
Diamalkan oleh UK, malaysia pun sedang mengamalkan cuma tidak fully dan mesti ada kerjasama dr UK.
level: High
Contoh: course yg ofter adalah dalam IT Information, engineering, kedoktoran..more specific dekat satu pekerjaan.
Ordinary National Diploma ini macam diploma biasa.
Course: business, art, management etc.
level: standard.

hurmm, sy try cari2 lagi..klu ada sy info.

p/s: rajin sikit cari info k

imaninsyirah said...

Salam.alhamdulillah saya pun dapat interview untuk jawatan ppt ni. Saya juga merupakan fresh graduate. Saya tamat praktikal bulan 12/2010.Convo sepatutnya bulan 3 tahun ni, tapi disebabkan pihak universiti ada masalah yang tak dapat dielakkan, maka convo ditunda ke bulan 10 ni.pihak universiti ada memberikan transkrip akademik sementara kepada pelajar2 universiti ni untuk membuat sebarang permohonan kerja. Jadi patut juga ke saya sertakan transkrip akademik sementara tu kepada penemuduga tersebut? Adakah sama juga jawapan yang awak berikan kepada iza..

mazlina said...

salam..
erm i x prepare pape ag ni nk interview ptt n27 10 jun ni..trikh interview di cptkan..erm risau gak,x bnyk stdy...ade sape2 leh bg tips or info about the interview?

azie01 said...

salam saya pun ada dapat gak intview jun nie.saya ada degree gak..tapi sekarang saya keje Pembantu tadbir..masa intvw PT saya tak bagi tau saya ada dgree sb takut tak dapat...sekrang untuk PPT nie, patut ke saya bgthu degree saya, boleh ke saya dapat kalu bagi tahu ada degree

B.u.n.g.a.O.r.k.i.d.z said...

SALAM,
sy dpt gak interview jwtn nie 10.06 nnti.. sy xbersedia lg dgn soalan2 ape yg bakal di ty..

Tp skrg sy baru je bekerja dgn kerajaan tp sbg PTN17 je.

Rasa2 dia ty x soalan kenapa sy apply utk N27.. mestikah sy jwb sbb sy ade kelayakn Diploma?

Anonymous said...

salam..sy pun dapat intrview jgk utk PPT N27...Tp sy sudah mnjwt jwtn PT N17..leh x kwn2 kongsi pglmn intrview jwtn PPT N27 sblum nie???berdebar rsnya..padahal sblum nie dh ada byk pglm keje

Anonymous said...

salam..sy pun dapat intrview jgk utk PPT N27...Tp sy sudah mnjwt jwtn PT N17..leh x kwn2 kongsi pglmn intrview jwtn PPT N27 sblum nie???berdebar rsnya..padahal sblum nie dh ada byk pglm keje

marema_89 said...

SALAM..nak tnya ..utuk resume prefer utk buat dlm bm@bi?

wan nor Fatihah said...

doa kt sy so dat i can do da best..intvw 5/6 nie..any tips from senior2??